پیام بهبودی

راهنمای کارکرد قدم ها/سنت ها/مفاهیم

پیام بهبودی

راهنمای کارکرد قدم ها/سنت ها/مفاهیم

سنت سوم ایران / چند مثال زنده از رفتار مطابق سنت سوم خود را در انجمن بنویسید :

+ اولین کاری که الان سعی می کنم در گروه انجام بدهم این است که در مورد هیچ شخصی قضاوت نکنم .

+ سعی می کنم با همه تازه واردین یکسان برخورد کنم به همین منظور گاهی خوش آمدگو می شوم و سعی می کنم به همه عشق بدهم خصوصا تازه واردین ...

+ سعی می کنم در مشارکت هایم به اعضاء تازه وارد امید بدهم بدون آنکه بخواهم وعده چیزی را در آینده به آنها بدهم ...

+ سعی می کنم با درک احساسات تازه واردین کاری نکنم که از جلسه زده شوند . سعی می کنم با رعایت اصول انجمن در دل آنها جاذبه ایجاد کنم تا تمایل بیشتری پیدا کنند .

+ اگر شخصی در گروه باشد که لغزش کرده و دوباره آمده ، مورد توجه من است ، سعی می کنم با تجربیاتی که در این زمینه دارم کمکش کنم . متاسفانه قبلا اینگونه افراد را تحویل نمی گرفتم چون فکر می کردم اینها عضو انجمن نیستند! تا اینکه خودم لغزش کردم و فهمیدم هیچ قضاوتی نمی توانم در مورد عضویت و تمایل افراد داشته باشم .

سنت سوم ایران / چند مثال زنده از رفتار خلاف سنت سوم خود را در انجمن بنویسید :


-          متاسفانه در گذشته برخی از تازه واردین را با دیگر اعضاء دست انداخته ایم! مثلا گفته ام تو میزنی یا نمی زنی ...

-          متاسفانه قبلا پیش آمده که بین تازه واردین فرق گذاشته ام ! مثلا بین بچه محل خودم و دیگران ...

-          الان که فکر می کنم خنده ام می گیرد؟! در اوایل توقع داشتم تازه واردین به من به عنوان عضو قدیمی احترام بگذارند و حرفم را بخوانند ...

-          قبلا سعی کردم با حمایت مالی و کنترل کردن افراد خاصی آنها را به انجمن جذب کنم ، اما موفق نشدم ...

-          گاهی اوقات با پیام رسانی فردی و اجباری که با پند و نصیحت و سرزنش همراه بوده ، سعی در جذب افراد داشتم و موفق نشدم ...

-          در اوایل با افرادی می گشتم که ماده مصرفی مان یکی بود و اگر تازه واردی می آمد که ماده دیگری مصرف کرده بود در دایره دوستان من جایی نداشت یا حتی اگر الکلی بود سعی می کردم با او ارتباطی در گروه نداشته باشم ...

سنت سوم ایران / مفهوم سنت سوم از نظر شما چیست ؟

سنت سوم می گوید که معتادان گمنام بدون هیچ گونه قضاوت و شرطی آماده سرویس دادن به معتادان در حال عذاب است . تنها لازمه ( شرط ) عضویت تمایل به قطع مصرف است ( با حضور در گروه نشان داده می شود ) . ما حق نداریم در مورد مال و منال ، قومیت و مذهب تازه واردین تجسس کنیم . همچنین در مورد جنسیت و توانایی پاک ماندن یا نماندن تازه واردین . ما حق نداریم روی افراد سرمایه گذاری کنیم و تضمینی در مورد پاک ماندن بدهیم و یا وعده ای برای کار و سرپناه ... حق نداریم بین مواد مصرفی افراد فرق بگذاریم و افراد خاصی را برای گروه گلچین کنیم . ممکن است شخص مصرف کننده یا تازه واردی که قطع مصرف کرده فقط برای کسب آگاهی به جلسات آمده باشد ، حق نداریم بدون آنکه شخص بخواهد و تمایل داشته باشد کمکش کنیم . همچنین حق تبلیغ کردن در مورد برنامه را نداریم ( به منظور جذب تازه واردین ) و همیشه باید گمنامی خود و اعضایمان را حفظ کنیم . اما می توانیم با تقویت امنیت جلسه ، خوشامدگویی گرم و درک احساسات تازه واردین ایجاد جاذبه کنیم و تمایل فرد را بالا ببریم .

سنت دوم ایران / در مورد رعایت این اصول در قسمت های دیگر زندگی چند مثال بزنید :

متن اصلی سوال: چند مثال در مورد رعایت این اصول در قسمت های دیگر زندگی بنویسید: 

+ احترام به رای و نظر افراد خانواده حتی زمانی که کاملا با نظر من مخالفند .

+ در هر گروه اجتماعی و کاری که وارد می شوم ، اول قوانین و حد و مرزهایم را سوال می کنم و تا آنجا که بتوانم به قوانین آنجا احترام می گذارم چون باور دارم که آن قوانین برآمده از اراده گروهی آن مجموعه است .

+ درانتخابات و رای گیری های که انجام می شود چه در بین دوستان ، محل کار و مسئولین کشوری حضور فعال دارم و سعی می کنم بهترین شخص ممکن را انتخاب کنم .

به طور کلی الان به این نتیجه رسیده ام که من عقل کل نیستم و درهر کاری نیاز به مشورت کردن با افراد دیگر دارم و قرار هم نیست که همه مثل من فکر کنند و نظر من را داشته باشند . من باید در تصمیم گیری ها سهم خودم را انجام بدهم و مابقی را واگذار کنم . سهم من خوب گوش کردن به نظرات مخالف و موافق و تحلیل و بررسی همه جوانب کار است ، سپس می توانم رای و نظرم را ابراز کنم بدون آنکه نتیجه آنرا حمل کنم .

سنت دوم ایران / چند مثال در مورد رعایت این اصل در انجمن را بنویسید :

+ دارم یاد می گیرم که در جلسات بهبودی و اداری به کسی امر و نهی نکنم .

+ سعی می کنم قبل از اینکه تصمیمی بگیرم کاملا به حرفهای مخالف و موافق گوش بدهم و بعد از سبک و سنگین کردن نظرات رای بدهم .

+ اگر رای گروه مخالف رای من بود ، آنرا می پذیرم و تسلیم می شوم حتی اگر مطمئن باشم نظر من درست است .

+ سعی می کنم بین هیچ یک از اعضاء گروه فرقی نگذارم ، حتی کسی که مصرف کننده است و به جلسه آمده ! چون ممکن است اراده خداوند از زبان همین آدم بیرون بیاید .

+ هر جا که لازم باشد بدون ترس از قضاوت دیگران حرف و نظرم را می گویم ، حتی اگر همه مخالف نظر من باشند . اما بدون لج بازی و خصومت با افرادی که مخالف من هستند . سعی می کنم با همه اعضاء گروه دوست باشم بخصوص با آنها که با نظرات من مخالفند ، چرا که الان معتقدم این افراد بهترین آینه ها هستند و مرا دقیقتر به خودم نشان می دهند .

+ به دلیل مسئولیتی که متوجه من ( و همه افراد گروه ) است ، در تصمیم گیری های گروه سرسری عمل نمی کنم . تا آنجا که لازم است در مورد شخص کاندید یا موضوع رای گیری اطلاعات می گیرم و بعد رای می دهم .

+ اگر شخص لایقی برای خدمت در پستی که دارم باشد ، حتما از او حمایت خواهم کرد و به منظور گردش رهبری در گروه ، برای خدمت مجدد کاندید نخواهم شد ...