پیام بهبودی

راهنمای کارکرد قدم ها/سنت ها/مفاهیم

پیام بهبودی

راهنمای کارکرد قدم ها/سنت ها/مفاهیم

سنت ششم ایران / اعمال و رفتار مطابق این سنت خود را بنویسید :

+ به هیچ عنوان در بخش قبل از آمدن به جلسه همدردان دخالت نمی کنم یعنی حضور در کمپ و سم زدایی و پیشنهاد جای خاص یا پزشک خاص و امثالهم . اگر کسی راهکار و مشورتی هم بخواهد فورا آدرس جلسات را می دهم و نهایتا آدرس و تلفن سایت انجمن را و دخالتی در بقیه ماجرا نمی کنم چون معتقدم که اگر خدا بخواهد بهترین اتفاق برای آن همدرد می افتد .

+ هرگز در محلی بجز جلسه و همراه بودن با دوستان بهبودی از علامت و نشان و یا کتاب و چیزی که مرا به انجمن متصل کند استفاده نمی کنم در واقع تا آنجا که ممکن است گمنامی خودم رو حفظ می کنم . به طور مثال همین نامی را که در این وبلاگ استفاده می کنم ( هومن ) نام اصلی من نیست ( به خاطر حفظ گمنامی ) .

+ در وقت مشارکتم سعی می کنم از کسی و جایی و منبعی مثال نیاورم . سعی می کنم در مورد تجربه خودم و یا برداشتم صحبت کنم . نه کسی را تایید می کنم و نه تیر اندازی می کنم چون برخلاف سنت ششم است .

سنت ششم ایران / مال ، ملک و شهرت چگونه ما را از هدف اصلی دور می کند ؟

متن اصلی سوال: مسائل مالی ، ملکی و شهرت چطور می تواند ما را از هدف اصلی مان منحرف سازد؟

مسایل مالی و ملکی سرمایه گذاری و خرید موسسات مرتبط ( مراکز ترک اعتیاد ) و خارجی ( شرکت ها و موسسات غیر مرتبط ) است چه به منظور کمک مستقیم به معتادان برای پاک شدن باشد و چه غیر مستقیم بخواهد با سرمایه گذاری و خرید جاهای دیگر بودجه خدمات معتادان گمنام را تامین کند  ( مثلا در بورس سرمایه گذاری کند ) . همچنین دریافت وام و تسهیلات و در اختیار گذاشتن محل برگزاری جلسات به منظور پیشبرد اهداف انجمن از منابع مرتبط ( سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر و غیره ... ) و غیر مرتبط ( بانکها ، افراد و موسسات خیر خواهانه ) است . منظور از شهرت یعنی اینکه بخواهیم نام انجمن را به گروه یا شخص خاصی بدهیم و یا اینکه شخص یا گروه و سازمانی را تایید کنیم .

در سنت ششم تاکید بر این است که نباید وارد هیچ کدام از این بازی ها شویم . ما نه به جایی پول و کمک می دهیم و نه از جایی پول و کمک دریافت می کنیم ( وابستگی ) نه جایی سرمایه گذاری می کنیم و نه اجازه می دهیم دیگران با در اختیار گذاشتن پول و مکان مجانی نظر خود را به ما تحمیل کنند . نه نام خود را به جایی می دهیم و نه از نام و نشان جایی استفاده می کنیم . هرگز نباید هویت و هدف انجمن ما با جاهای دیگر از نظر مردم یکی شود زیرا هر سازمان و تشکیلاتی هدف خاص خود را دارد و مجبور نیست به اصول انجمن ما پایبند باشد و سنت های ما را رعایت کند در حالی که اگر نام ما در هر کدام از موارد بالا خدشه دار شود کل انجمن معتادان گمنام به زیر سوال می رود . جاذبه مان را از دست می دهیم و به این صورت به هدف اصلی ما ضربه می خورد . 

سنت ششم ایران / اعمال و رفتار خلاف این سنت خود را بطور مشروح بنویسید :

_ در اوایل ایجاد این وبلاگ لینک های سایر انجمن ها و مراکز بازپروری را به عنوان لینک روزانه قرار داده بودم در حالی که قصد من از راه اندازی این وبلاگ در درجه اول سازماندهی مطالبی بوده که در مورد بهبودی در اختیار داشتم ( می خواستم این اطلاعات را یک جا داشته باشم و در همه جا امکان دسترسی به آنرا داشته باشم ) و بعد هم مشارکت آنها با دیگر دوستان همدردم بود .

_ در گذشته بعد از پاکی بارها به دلایل مختلف به کمپ ها و مراکز درمانی مراجعه کردم و با همدردانی که هنوز در ترک فیزیکی بودند تماس داشتم و در واقع داشتم پیام انفرادی می دادم !

_ چند بار هنگام مشارکت و زمانی که سخنران بودم بطور غیر عمد از منابع دیگر مثال آوردم . در پنل ها می خوانیم که ما در جلسات مان به گفته و سخن هیچ کسی رجوع نمی کنیم مثلا آقای X این رو گفت یا Y این کار را کرد چون این کار برخلاف سنت ششم است .

_ متاسفانه در اوایل پاکی چند باری گمنامی خودم را پیش افراد خارج از انجمن ( کسانی که خود یا نزدیکانشان مشکل اعتیاد داشتند ) شکستم ( به منظور کمک ) و مشکلاتی برای من به وجود آمد و این کار هم برخلاف سنت ششم ماست .

سنت ششم ایران / مفهوم تائید در این سنت چیست ؟

در کتاب چگونگی عملکرد تایید را " دادن اطلاعیه عمومی به منظور پشتیبانی از سازمان دیگر " تعریف کرده . همچنین سرمایه گذاری و متعهد مخارج سازمان دیگری شدن را هم به نوعی تایید هدف آن سازمان دانسته است . دادن نام انجمن به مراکز درمانی معتادین را حداکثر تایید دانسته و گفته که با این کار اجازه می دهیم که هدف نهایی ما و آنها از نظر مردم یکی بشود .

سنت ششم ایران / چرا نباید نام خود و انجمن را به دیگران به عاریت بدهیم ؟

متن اصلی سوال: چه اشکالی دارد که نام خود یا انجمن را جهت کمک به کسی یا سازمانی که به معتادان کمک می کند ، به عاریت دهیم؟

ما نمی توانیم نام خود را به کسی و یا مراکزی که به معتادان خدمات می دهند ( مانند کمپ ها و مراکز بهبودی ) بدهیم و یا آنها را تایید کنیم . اگر آن شخص و یا مرکز خلافی را مرتکب شود ( که متاسفانه در کشور ما بسیار دیده می شود ) همه از چشم ما ( انجمن معتادان گمنام ) می بینند و آبرو و شهرت ما به خطر می افتد . به جای این کار می توانیم آدرس جلسات خود را به مراکز سم زدایی بدهیم و یا به پزشکان مرتبط ، تا همدردان ما بدانند که بعد از ترخیص جایی را برای ادامه مراحل بهبودی دارند . سنت ششم مرز بندی ما را با دنیای بیرون مشخص کرده چه با افراد و موسسات مرتبط و چه با اشخاص و مراکز خارجی . تاکید این سنت بر روی شفاف سازی هاست تا شبه ای بین هدف اصلی ما با دیگران به وجود نیاید .