پیام بهبودی

راهنمای کارکرد قدم ها/سنت ها/مفاهیم

پیام بهبودی

راهنمای کارکرد قدم ها/سنت ها/مفاهیم

قدم هفتم/ مفهوم کمبودهای اخلاقی چیست؟

همانطور که قبلا گفتم ، ما ناچاریم در هر لحظه از زندگیمان ، به محرکهای دورو برمان پاسخ بدهیم! پاسخی که ما به این جریانات میدهیم ، بستگی به هدف و جهتی دارد که داریم به سوی آن حرکت می کنیم! اگر من در جهت منفی حرکت کنم ، ابزاری هم که به کار می برم منفی است! درست مثل آچاری میماند که خراب شده و به اصطلاح دنده رد می کند! شاید بتوان با آن چیزی را باز کرد ، اما میزند دست و پای آدم را لت و پارمی کند! نواقص ما هم همین طوری اند و بلاخره یک جایی دست ما را توی حنا می گذارند. 
سر منشاء و سرآغاز همه نواقص اخلاقی ترس است و به دلیل کمبود ایمان به وجود می آید! ایمان به نیروی برتر عامل برطرف شدن ضعفهای اخلاقی است! البته فراموش نکنیم که ایمان درجات و مراتبی دارد و اینگونه نیست که من شب بخوابم و صبح به چیزی ایمان بیاورم! پس در اینجا ترس ضعف اخلاقی من است و دلیل آن به خاطر کمبود ایمان است. غرور هم ، یکی دیگر از ضعفهای اخلاقی من است که به دلیل کمبود اعتماد به نفس است . تظاهر کردن (به خوبی و یا بدی) هم ، یکی دیگر از ضعفهای اخلاقی من است و دلیل آنهم کمبود فروتنی است! و الی آخر ...


نظرات 2 + ارسال نظر
سیاوش شنبه 19 فروردین 1391 ساعت 11:04 ق.ظ

با سلام, ببخشید ولی درک شما از کمبودهای اخلاقی من را گیج کرد. از یکطرف گفتید کمبود اخلاقی نقطۀ مقابل ضعف اخلاقی است و بعدش گفتید ایمان به نیروی برتر عامل برطرف شدن ضعف های اخلاقی است. کمبود اخلافی, ضعف اخلاقی, نواقص اخلاقی و چگونگی خطا هایمان همه و همه یک مفهوم دارند. بیل ویلسون دوست نداشت از یک کلمه دوباره استفاده کنه و به همین دلیل یکجا گفته نقص اخلاقی و جای دیگر کمبود اخلاقی ولی منظورش از همه یکی بوده.


عزیزم شما حق دارید و خیلی ازت ممنونم که به این مطلب اشاره کردی . متاسفانه به جای اینکه بنویسم عامل ضعفها و نواقص اخلاقی ، کمبودهای اخلاقی هستند ، نوشته بودم نقطه مقابل هم هستند . و اما من فکر می کنم بین ضعف و کمبود مسلما فرق هست . مثلا اگر کسی به دلیل نداشتن دست نتواند چیزی بنویسد هر کس او را ببیند فورا می فهمد چرا نمی تواند بنویسد! در اینجا ضعف و ناتوانی در نوشتن به خاطر کمبود دست است . ما به عنوان معتادان گمنام ، قبل از ورود به انجمن هم می دانستیم که ضعفها و نواقص زیادی در زندگی خود داریم اما دلیل واقعی آنرا شاید نمی دانستیم! وقتی به انجمن آمدیم متوجه شدیم که دلیل این مشکلات ما نداشتن ایمان به قدرتی برتر از خودمان است! و کم کم فهمیدیم که این نیروی برتر کیست و چه خصوصیاتی دارد و به همین دلیل در این قدم از او می خواهیم کمکی را که به ما شروع کرده کامل کند و ضعفهای ما را برطرف کند. موفق باشی عزیزم ...

هومن دوشنبه 17 بهمن 1390 ساعت 02:51 ب.ظ

باسلام.منم مثل شما هومن هستم و یک معتادم.
واقعا از پیام های بهبودی شما لذت بردم.
مخصوصا وقتی دیدم اسمت هومن هست.
خیلی ازت ممنونم دوست همدرد.

من هم از شما ممنونم که به پیام بهبودی توجه کردید ....

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.