پیام بهبودی

راهنمای کارکرد قدم ها/سنت ها/مفاهیم

پیام بهبودی

راهنمای کارکرد قدم ها/سنت ها/مفاهیم

قدم یازدهم/ مفهوم دعا و مراقبه چیست و چه کاربردی برایتان دارد؟

قدم یازدهم قدم دعا و مراقبه و مدیت کردن( مدیتیشن) است.

مدیتیشن یا مراقبه در کل راه و روش خاصی ندارد و نمی توان گفت برای رسیدن به بهترین نتیجه این دستورالعمل را انجام دهید کفایت می کند. مراقبه کردن یا مدیت کردن در اصل یک چیز ذاتی است و مثل خیلی از خصوصیات انسانی میل به مراقبه و مدیت در همه انسانها وجود دارد! و همه می توانند آنرا انجام بدهند اما ممکن است روشهای انجام آن با هم فرق کند.

ساده ترین روش برای مراقبه کردن:

در مکانی ترجیحا روحانی و آرام نشسته و اعضاء بدن را در حالت ریلکس(راحت ترین حالت ممکن) قرار دهید.بهتر است دما و نور محل مدیت کردنتان در حالت متعادل باشد، اما برخی ترجیح می دهند در مکانی کاملا تاریک به مراقبه بپردازند. چشمهایتان را ببندید و به آرامی چند نفس عمیق بکشید. سعی کنید هیچ فکری را دنبال نکنید! به این معنی که باید اجازه بدهید افکاری که به سرتان می آیند همان طور هم خارج شوند! بدون اینکه به آنها فکر کنید و یا قضاوتی در مورد آنها داشته باشید.به تنفس عمیق و آهسته خود ادامه بدهید.اجازه دهید ریه هایتان از هوای تازه پر شود. کم کم احساس زنده بودن و نشئگی واقعی را تجربه خواهید کرد! این نشئگی سالم و طبیعی است! عضلات بدنتان را بیشتر رها کنید به طوری که وجود آنها را احساس نکنید و هیچ کنترلی بر روی آنها نداشته باشید. در این مرحله بیشترین آمادگی را برای دریافت پیام دارید. قائدتا باید فقط در آن مکان و آن لحظه باشید.مثل آبی روان که اشیاء را درون خود می برد! شما از همه چیز آگاهید، صداها و محرکهای دور و برتان را درک می کنید، اما فقط شنونده هستید و هیچ واکنشی در برابر آنها از خود نشان نمی دهید. شما هم مثل رود همه محرکهای دور و بر و افکاری که می آیند و می روند را فقط حمل می کنید و آنها کم کم در شما گم می شوند! شما می توانید بدون آنکه در مورد آنها فکر کنید آنها را تعریف کنید! مثلا بگویید الان چه صدایی می آید، بدون آنکه به آن صدا فکر کنید...!

دعا کردن هم یکی از روشهای مدیت کردن است با این تفاوت که در مراقبه کردن ما به دنبال آگاهی از خواست نیروی برتر در مورد خودمان هستیم، اما در دعا کردن خواسته هایمان را به نیروی برتر می گوییم. در واقع دعا کردن یک نوع تمرکز کردن بر روی خود و دنیای خارج از محدوده کلمه "من" است. به نظر من دعا کردن هم آداب خاصی ندارد و در هر لحظه و هر کجا می توان آنرا انجام داد البته انجام آن به صورت زانو زده یا نشسته که نشان دهنده حضور در مقابل نیرویی برتر است،به درست انجام دادن آن کمک خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.