پیام بهبودی

راهنمای کارکرد قدم ها/سنت ها/مفاهیم

پیام بهبودی

راهنمای کارکرد قدم ها/سنت ها/مفاهیم

قدم دهم/ نکات مهم در کارکرد قدم دهم

 قدم دهم قدم نگهدارنده و محافظت کننده در مقابل خارج شدن از مسیر بهبودی است.

ترازنامه قدم ده مصداق واقعی فقط برای امروز است. قدم دهم به من این امکان را می دهد که هر روز بر روی مثلث بهبودیم کار کنم و بلافاصله اشتباهاتی را که مرتکب می شوم جبران کنم.

نحوه کار کردن قدم ده:

1- در ابتدا جدولی تهیه می کنیم که در ستون اول عنوان ماجرا را می نویسیم.

2- در ستون دوم شرح ماجرا را می نویسیم و می گوییم که چرا این اتفاق افتاد؟

3- در ستون سوم شرح می دهیم که کدام ضعف اخلاقی عامل این اتفاق بود

4- درستون چهارم نحوه جبران خسارت را مشخص می کنیم.

5- در ستون پنجم می نویسیم که به جای این کار باید چه می کردم؟ یعنی رفتار سالم کدام بود؟

در هنگام نوشتن ترازنامه قدم دهم به نکات زیر هم توجه باید کرد: 

1- قرار نیست در این قدم داستان نویسی یاد بگیریم! موارد را خلاصه و مفید بنویسیم. 2- داستانی که در طی روز برایمان اتفاق می افتد و ما قادر به پذیرش منطقی آن نیستیم در این جدول جای می گیرد.

3- مسلماشرح اتفاقات خوب در این جدول جایی ندارد، اما یک نکته مهم وجود دارد و آن اینکه اگر نتوانیم شکر گذار و سپاسگذار این اتفاقات خوب باشیم دچار نقص اخلاقی ناشکری شده ایم و این در این ترازنامه قدم ده حتما باید مطرح شود تا دلیل آن پیدا شود.

4- در این قدم هم لازم است برای هر بخش از امور روزانه ترازنامه جداگانه تهیه کنیم تا تحلیل اتفاقات برایمان راحتتر باشد. مثلا برای موارد مالی، جنسی و عاطفی ترازنامه جداگانه تهیه می کنیم و موارد هر کدام را در ترازنامه مربوط به خودشان می نویسیم.

5- اگر به این نتیجه برسیم که ما مقصر هستیم ، باید به سرعت اقدام به جبران خسارت کنیم و گر نه اینها روی هم تلنبار می شوند و دوباره رشته کار از دستمان در می رود.

6- معمولا در چند سال اول معمولا هر روز این ترازنامه تهیه می شود اما به مرور به دلیل رشدی که در برنامه به وجود می آید نیاز به این ترازنامه روزانه کمتر می شود. فقط وقتی مسئله ای تاثیر نامطلوب روی شخص دارد ترازنامه آن گرفته می شود.

7- معمولا شبهابه گرفتن ترازنامه می پردازند اما به نظر می رسد به دلیل خستگی آخر شب، گرفتن تراز در اول صبح روز بعد بهتر جواب می دهد...

8- هر روزی که نتوانستیم جبران خسارت های آن روز را انجام بدهیم فورا آنرا در صفحه اول روز بعد می نویسیم تا جبران آنها از یادمان نرود.

9- بعد از چند سال گرفتن تراز قدم ده به صورت اتوماتیک در می آید و می توان آنرا به صورت ذهنی انجام داد بدون آنکه نیاز به نوشتن آن باشد. در واقع مهارت ترازگرفتن به قدری پیشرفت می کند که شما در آن واحد و در همان لحظه انجام کار می توانید بفهمید الان باید چه کاری انجام بدهید.در این صورت شما خیلی خیلی کمتر اشتباه می کنید! چون اصول برنامه و راه و روش درست فکر کردن و تراز گرفتن مثل جدول ضرب در ذهن شما (در اثر تمرین قدمها )حک شده است.

10- گاهی در ترازنامه قدم دهم لازم می شود به جای توضیح ضعف اخلاقیتان به سوال نقش من در این ماجرا چه بود پاسخ دهید.

11- به تجربه ثابت شده است نوشتن ترازنامه ها کمک بسیار زیادی به تمرکز فکر می کند ضمن اینکه نوشتن را هم بهتر می کند بخصوص اینکه کم کم می آموزیم منظورمان را به ساده ترین روش ممکن و کمترین استفاده از لغات به بهترین شکل ممکن بیان کنیم!

12- برای خیلی ها از جمله خود من نوشتن نوعی مراقبه و مدیتیشن است. خیلی از مکاشفه ها و ادراکات ما در اثر نوشتن به دست می آید. پس هر چه عمیق تر روی نوشتن کار کنیم نتیجه بهتری می گیریم.

13- قدم دهم الگو ساز است زیرا وقتی ما رفتار سالم را پیدا می کنیم و آنرا می نویسیم برای بعد الگو داریم و می دانیم دفعه بعد چه باید بکنیم.

14- گاهی ممکن است در ماجرایی که می نویسیم مثل قدم چهارم نقش مخربی در به وجود آمدنش نداشته باشیم اما به هر حال یک کمبودی در ما هست که باعث به وجود آمدن این ناراحتی شده ... در این گونه موارد بهتر است با راهنما مشورت کنیم.

15- لازم به یادآوری است که در جبران خسارت ما نباید اصرار به حلال کردن طرف مقابل داشته باشیم! همین که بخش مربوط به خودمان را درست انجام بدهیم کفایت می کند.

16- نکته جالب در ترازهای قدم ده این است که دوباره به این نتیجه خواهیم رسید که ما بیشتر از همه از خودمان دلخوری داریم و در نتیجه باز هم باید روی ضعفها و کمبودهای خودمان کار کنیم.

نظرات 3 + ارسال نظر
مصطفی یکشنبه 17 اسفند 1393 ساعت 12:10 ب.ظ

هر چقدر هم که به لحاظ ذهنی قوی باشیم اما در هر حال با ذهنی که خودش ایجاد مشکل میکنه و همش در حال ایجاد اشتغال فکری هستش نمیشه بصورت اتوماتیک ترازنامه گرفت و عمل درست انجام داد. اگه خانه ای در عمل و به صورت روزانه تمیز نشود بعد از مدتی باید زحمت و رنج بیشتری برای پاکسازی اون صورت بگیره. این موضوع فقط چیزی بود که من بصورت عملی تجربه کرده بودم.

دروود مصطفی عزیز
ممنون از این که تجربتون رو در اختیار گذاشتین .

مصطفی یکشنبه 17 اسفند 1393 ساعت 12:04 ب.ظ

سلام. من به خاطر این گفته "بعد از چند سال گرفتن تراز قدم ده به صورت اتوماتیک در می آید و می توان آنرا به صورت ذهنی انجام داد" دچار مشکل بسیار حادی شدم. این حرف زمانی برای من اتفاق افتاد که تقربیا نزدیک به دوسال مرتبا و بدون وقفه از خودم ترازنامه تهیه می کردم تا اینکه یک نفر مثل شما این موضوع را مطرح کرد و بعد از ان کمتر اقدام به نوشتن ترازنامه کردم. اولش خوب بود اما بعد گذشت مدت یک سال به علت اینکه فقط مشکلات در ذهنم حل و فصل میشد دچار مشکل شدم و انصافا نمیتونستم بفهمم که علت سرگردونیم چیه. مدتها طول برد که دوباره به به روال برگردم.

دروود
بله ، این چیزی که میگین ممکنه اتفاق بیفته ! منظور من این بود که در اثر تمرین نوشتن کتبی ، در موقع رنجش بدون اینکه بنویسین میتونین همون جا یه تراز بگیرین و این به نظر من چیز بدی نیست ;-)

مسعود پنج‌شنبه 24 بهمن 1392 ساعت 10:18 ق.ظ

درود.عالی بود من تازه قدم10شروع کردم.باخوندن این مطلب ازاهمیت قدم10اگاه تر شدم.ممنون

درود بر شما همدرد عزیز . ممنون

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.