پیام بهبودی

راهنمای کارکرد قدم ها/سنت ها/مفاهیم

پیام بهبودی

راهنمای کارکرد قدم ها/سنت ها/مفاهیم

قدم هفتم/لیست کمبودهای اخلاقی خود را با مثالهای زنده بنویسید:

متن اصلی این سوال این است:لیست کمبودهای اخلاقی خود را بنویسید و در مورد هر یک مثال بزنید و طرف مقابل آن را هم بنویسید که باعث چه ضعفی میشود این کمبود مثلا ترس=کمبود ایمان (یعنی ترس ضعف است و از کمبود ایمان می آید): 

 

فرق کمبود و ضعف اخلاقی در چیست؟ کمبود در واقع نداشتن ویژگیهایی است که ما به عنوان انسان باید داشته باشیم! به طور مثال:ایمان،خدا محوری،صداقت،صبر،عشق به خود و هم نوع،اعتماد به نفس، میل به پیشرفت، بخشش، اعتماد و غیره ...

ضعف اخلاقی از نبودن و نداشتن این ویژگی ها می آید و دیگران می توانند با دقت به اعمال و رفتار ما،آن ضعف را در ما ببینند! و تقریبا دلیل این ضعفها یک کمبود است مگر زمانی که داشتن یک کمبود باعث به وجود آمدن چند ضعف شود و این بیشتر بستگی به فرد دارد ...

  

اگر بخواهم از بزرگترین ضعفم نام ببرم بیماری اعتیادم را باید مثال بزنم! و دلیل آن به خاطر کمبود بیداری روحانی است... 

 

در جلسات بارها دیده ایم که کمبودها و ضعفها را به نشئگی و خماری تشبیه می کنند! در واقع می خواهند بگویند که هر دو اینها منفی هستند و ما به عنوان معتاد در حال بهبودی باید در همه حال بر روی کمبودهای خود کار کنیم تا ضعفهایمان را تعدیل کنیم! 

  

ضعف دیگر من تا اندازه ای غرور است ... من هنوز هم گاهی نمی توانم شنونده خوبی برای تازه واردین و همدردانم باشم! گاهی می خواهم از تجربه ای که می دانم بدردم می خورد استفاده کنم اما غرورم اجازه نمی دهد! فکر می کنم راه حل خودم خیلی بهتر جواب می دهد! من باید بر روی کمبود فروتنی کار کنم تا غرورم اذیتم نکند.

  

ضعف دیگر من بی ملاحظگی است... هنوز هم در خیلی از موارد بی ملاحظگی می کنم و مثل بچه ها رفتار می کنم! من باید بر روی کمبود انصاف، توجه و صداقتم کار کنم. 

  

گاهی اعمال و رفتارم را ضعف تائید طلبی کنترل می کند ... باید خیلی بیشتر بر روی کمبود پذیرش خودم کار کنم! 

  

هنوز هم در مورد مسائل جنسی مشکلاتی دارم ... پس باید بر روی کمبود اعتماد به نفسم هم کار کنم! زیرا دلیل اصلی این آشفتگی عدم اعتماد به نفس است!

   

تصورات باطل باز هم گاهی مرا اذیت می کند و اجازه نمی دهد کاملا بر روی برنامه هایم متمرکز شوم و خیلی وقتها به جاده خاکی می زنم! پس من باید بر روی کمبود روشن بینی هم کار کنم! 

  

هنوز هم گاهی دیو نفرت بر اعمال من سایه می اندازد! من باید برای خلاص شدن از نفرت بر روی کمبود عشقم به خود و دیگران هم کار کنم! 

 

یکی از ضعفهای اساسی من هنوز هم داشتن سوء ظن است! من هیچ وقت نتوانستم به طور طبیعی به دیگران اعتماد کنم! یا خیلی پیش می روم و یا خیلی بسته عمل می کنم ... باید بیشتر روی کمبود اعتماد کار کنم.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.